Programação

  • AKÇAY, N. O.  Determining the views and adequacy of the preschool teachers related to Science activities. Universal Journal of Educational Research. Vol. 4, n. 4, 2016, pp. 821-829. DOI: 10.13189/ujer.2016.040419

    BAGAKIS, G.; BALASKA, G.; KOMIS, V.; RAVANIS,K. Science education ideas, practices and needs of pre-primary school teachers in Greece. Science Education International. Vol. 17, n. 3, September, 2006, pp. 171-186.

    BARGIELA, I. M.; PUIG, B.; ANAYA, P. B. Las prácticas científicas en infantil. Uma aproximación al análisis del currículum y planes de formación del profesorado de Galicia. Enseñanza de las ciencias, Vol. 36, n. 1, 2018, pp. 7-23. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2311

    CAPPELLE, V.; MUNFORD, D. Desenhando e escrevendo para aprender ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Alexandria (UFSC), v. 8, p. 123-142, 2015.

     CARULLA, C. V.; ADBO, K. A study of preschool children’s motive orietantion during Science activities. Review of Science, Mathematics and ICT Education. Vol. 14, n. 1, 47-67, 2020.

    DEJONCKHEERE, P. J. N.; WIT, N.; KEERE, K. V.; VERVAET, S. Exploring the classroom: Teaching science in early childhood. International Electronic Journal of Elementary Education, June 2016, 8 (4), 537-557. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/131/12

    DOMINGUEZ, C. R. C.. Crianças e ciências naturais: abordagens possíveis para a educação infantil. In: MARTÍNEZ,S. A.. (Org.). A criança e o ensino de ciências: pesquisas, reflexões e experiências. 1ed.Campos de Goytacazes: Editora da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, 2014, v. 1, p. 15-35.

    DOMINGUEZ, C. R. C.. Quando professoras de Educação Infantil "brincam com as ideias" para aprender a ensinar ciências. In: BARZANO, M.A.L.; FERNANDES, J. A. B.; FONSECA, L. C. S.. (Org.). Ensino de Biologia: experiências e contextos formativos. 1a.ed.Goiânia: Índice Editora, 2014, v. 1, p. 103-116.

    DOMINGUEZ, C. R. C.; TRIVELATO, S. F. . Drawing, words and butterflies in childhood education: playing with ideas in the process of signification of living beings. Revista de Educacion de las Ciencias, v. 14, p. 88-91, 2013.

    DOMINGUEZ, C. R. C.; TRIVELATO, S. F.. Ciências na Educação Infantil: desenhos e palavras no processo de significação sobre seres vivos. Enseñanza de las Ciencias, v. extra, p. 3236-3248, 2009.

    DOMINGUEZ, C. R. C.; TRIVELATO, S. F.. Crianças pequenas no processo de significação sobre borboletas: como utilizam as linguagens?. Ciência & Educação, v. 20, p. 687-702, 2014.

    ERRO-TOLLIVER, I.; LUCAS, D.; SCHAUBLE, L. Young children´s thinking about decomposition: Early modeling entrees to complex ideas in Science. Research in Science Education, vol. 43, pp. 2137-2152 (2013). https://doi.org/10.1007/s11165-012-9348-4

    FAYEZ, M.; SABAH, S. A.; OLIEMAT, E. Jordanian early childhood teacher’s perspectives toward Science teaching and learning. International Research in Early Childhood Education. Vol. 2, n. 1, 2011.

    FRAGKIADAKI, G. Conflicts during Science concept formation in early childhood: barriers or turning points? Review of Science, Mathematics and ICT Education. Vol. 14, n. 1, 113-128, 2020.

    FRANÇA, E. S. ; SILVEIRA, L. G. F. ; CAPPELLE, V. ; MUNFORD, D. . Mágica e Experiência em uma sala de aula dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: uma análise de interações discursivas na construção do que é ciência.. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 7, p. 1722-1732, 2014.

    FRANCO, L. G. S. ; CAPPELLE, V.A. ; MUNFORD, D. Aprendendo sobre a reprodução dos sapos: uma sequência didática investigativa nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista da SBEnBIO, v. 9, p. 1879-1890, 2016.

    FRANCO, L. G. S. ; MUNFORD, D. Quando as crianças argumentam: a construção discursiva do uso de evidências em aulas investigativas de ciências. Investigações Em Ensino De Ciências (ONLINE), v. 22, p. 102, 2017.

    FRANCO, L. G. S. ; MUNFORD, D.. Aprendendo a Usar Evidências nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental ao Longo do Tempo: um Estudo da Construção Discursiva de Formas de Responder Questões em Aulas de Ciências. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 17, p. 662, 2017.

    FRANCO, L. G.; MUNFORD, D.; SOUTO, K.C.N.. Articulações entre práticas investigativas, conceitos científicos e tomada de decisão: estudando o mico-estrela nos anos iniciais do ensino fundamental. Experiências Em Ensino De Ciências (UFRGS), v. 13, p. 1-18, 2018.

    FURTADO, L. Kindergarten teacher’s perceptions of an inquiry-based Science teaching and learning professional development intervention. New Horizons in Education. Vol. 58, n. 2, Oct. 2010.

    JAMES, A.Learning and teaching natural science in the early years: A case study of three different contexts. South African Journal of Childhood Education (SAJCE); Johannesburg Vol. 2, Ed. 1,  (2012). DOI:10.4102/sajce.v2i1.23

    JELINEK, J. A. Children’s Astronomy. Shape of the Earth, location of people on Earth and the day/night cycle according to polish children between 5 and 8 years of age. Review of Science, Mathematics and ICT Education. Vol. 14, n. 1, 68-87, 2020.

    LOPES, T. G. G.; PRESUTO, G. M.; POLIZEL, R. F. L.; MARQUES, R. N. A observação de joaninhas [Harmonia axyridis (Pallas, 1773), Coleoptera, Coccinellidae] como ferramenta de alfabetização científica em uma Escola de Educação Infantil. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 20-33, 2018. DOI: 10.46667/renbio.v11i2.132. Disponível em: https://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/132. Acesso em: 25 maio. 2021.

    MATTOS, P. D. ; SALOMÃO, S.R.; FERREIRA, C. D. S. . Aprender que girinos viram rãs pode ser bem divertido: pensando o trabalho com ciências na Educação Infantil. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 9, p. 2072, 2016.

    MATTOS, P. D. ; SALOMÃO, S.R.; FERREIRA, C. D. S. . Entre divergentes, caóticos e regulares: os desenhos infantis e a aprendizagem sobre a metamorfose de anuros. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 9, p. 2084, 2016.

    MONTEIRA, S.F.; JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. The practice of using evidence in kindergarten: the role of purposeful observation. Journal of Research in Science Teaching, vol. 53, n. 8, pp. 1232-1258 (2016). https://doi.org/10.1002/tea.21259

    MOREIRA, L. M.; COELHO, V. A. G. S.; SOUZA, L. . N. N. de. Percepções do Público Infantil sobre uma Peça de Teatro de Temática Científica. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 20, n. u, p. 553–580, 2020. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2020u553580. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/19834. Acesso em: 25 maio. 2021.

    NEVES, V.F.A ; MUNFORD, D.; SOUTO, K.C.N. ; COUTINHO, F. A.. Infância e Escolarização: a inserção das crianças no ensino fundamental. Educação e Realidade, v. 42, p. 345-369, 2017.

    QUEIROZ, L. da S.; GOMES, M. M. P. de L. Currículo de ciências dos três primeiros anos do ensino fundamental: o uso de livros de literatura infantil. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 193-205, 2020. DOI: 10.46667/renbio.v13i1.306. Disponível em: https://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/306. Acesso em: 25 maio. 2021.

    SÁ, E. F. de; MALINE, C.; MAUÉS, E.; SOUZA, A. D. C. Ressignificação do Trabalho Docente ao Ensinar Ciências na Educação Infantil em uma Perspectiva Investigativa. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 993–1024, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183993. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4827. Acesso em: 25 maio. 2021.

    SALOMÃO, S. R.; PEREIRA, L. P. O dilema do bicho pau e algumas reflexões sobre o ensino de ciências na educação infantil e séries iniciais.  In: MARTÍNEZ, S. A. A criança e o ensino de ciências: pesquisas, reflexões e experiências. Campos de Goytacazes, RJ: EdUENF, 2014 p. 46-72

    SANTOS, J. S.; LIMA, J. A.; BARBOSA, L. dos S.; GEHLEN, S. T. A Dimensão Axiológica na Elaboração de uma Rede Temática na Educação Infantil: Contribuições para o Ensino de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 19, p. 649–682, 2019. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2019u649682. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/12047. Acesso em: 25 maio. 2021.

    SILVEIRA, L. G. F. ; CAPPELLE, V. ; MUNFORD, D. ; FRANÇA, E. S.. Estudando o besouro rola-bosta: uma sequência de aulas investigativas nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 7, p. 5143-5154, 2014.

    SIRY, C.; KREMER, I. Children explain in Rainbow: using Young children’s ideas to guide Science curricula. Journal of Science Education and Technology. Vol. 20 (5), October, 2011.

    SOARES, J. B. ; SALOMÃO, S.R.. A Escrita nas aulas de ciências das séries iniciais: a descrição de peixes e anfíbios como desafio. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 9, p. 2349, 2016.

    SOUTO, K. C. N., FRANÇA, E. S.; MUNFORD, D.; NEVES, V.F.A.; COUTINHO, F. A.; MACHADO, M. G. Prática investigativa na sala de aula de Ciências: vozes e saberes nos discursos das crianças de 6 anos. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP, 2013.